اهمیت دسترسی و قابلیت استفاده در طراحی سایت حرفه ای

وقتی که صحبت از طراحی وب سایت می شود، بسیاری از عناصر هستند که در روند طراحی و تعامل با کاربر تاثیر گذار می باشند. وقتی شما می خواهید برای کسب و کار خود وب سایتی را اندازی نمایید، اولین نگرانی قابلیت استفاده آن وب سایت می باشد. منظور از قابلیت استفاده بودن یک وب سایت را می توان به قابل دسترس بودن قسمتها و کاربرپسند بودن آن وب سایت نسبت داد.

وب سایتی که توسط یک طراح سایت به بهترین شکل ممکن، قابل استفاده طراحی شده باشد می تواند به کاربر دسترسی بهتری داده و در راهبری او نقش کلیدی ایفا نماید. یک وب سایت با سطح دسترسی بالا می تواند کسب و کار شما را رونق داده و سرمایه گذاری انجام شده شما در طراحی وب سایت را پربازده نماید. خصوصا اگر وب سایت شما فروشگاهی می باشد که قبلا در مقاله اهمیت دسترسی در طراحی وب سایت فروشگاهی به شرح این موضوع پرداخته ایم.
قابلیت استفاده و دسترسی آسان اجزای یک وب سایت، به عوامل زیادی بستگی دارد که در زیر به چند نمونه بسیار مهم که در طراحی سایت حرفه ای تاثیرگذار است می پردازیم:

طرح و یا قالب وب سایت

طراح و لایه بندی صفحه وب سایت می بایست ساده بوده و کاربر بتواند با کمترین تلاش و سردرگمی به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد. هر صفحه یک وب سایت هدفی دارد و می بایست بر اساس آن هدف طراحی گردد تا کاربر را خیلی سریع به آن هدف برساند. متمایز ساخت دکمه های راهبری مانند سبد خرید و یا لینکها، از طریق استایل و رنگ بندی مناسب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

منوها

راهبری کاربر یکی از اساسی ترین وظایف منوها می باشد که در بهبود تجربه کاربری بسیار مهم بوده و می تواند نقش کلیدی را در قابل استفاده بودن وب سایت ایفا نماید. با گذشت این همه سال از آفرینش اولین وب سایت ها، حال دیگر منوها عنصری همیشگی در وب سایت ها هستند که همه ما ناخودآگاه در هنگام بازدید یک وب سایت به آنها مراجعه خواهیم کرد. طبقه بندی منوها و زیرمنوها می تواند تاثیر فراوانی بر روی راهبری کاربر داشته باشد.

دسترسی در طراحی سایت

محتوا

محتوای مناسب و جذاب همه آن چیزی است که پل ارتباطی شما را با مخاطبان می سازد. یک محتوای غنی و جذاب با توجه به نیاز کاربر و رفع ابهامات و سئوالات او، می تواند تاثیر مثبتی در تجربه او با وب سایت شما بگذارد. لذا برای هر صفحه وب سایت خود تا حد توان تمامی موارد لازم را رعایت نمایید و سعی کنید خود را جای بازدید کننده قرار داده و در جهت رفع ابهامات و سئوالات او محتوایی مناسب تهیه نمایید.

کاربران موبایل

امروزه دیگر همه ما از اهمیت طراحی وب سایت های ریسپانسیو و سازگار با موبایل اطلاع داریم. ولی تنها تغییر سایز سایت فعلی نمی تواند به معنای قابل استفاده بودن آن وب سایت برای کاربران موبایل تلقی گردد. طراحی نسخه موبایل می بایست بسیار با دقت انجام شود چرا که گاها دیده شده که کاربران با آیکونهایی که برای مثال مفهوم منو را می رسانند آشنایی نداشته و سردرگم در وب سایت به دنبال لینک و یا منویی جهت رسیدن به هدف خود هستند. لذا تا حد امکان از طریق آزمون و خطا و مانیتورینگ ردپای کاربران در وب سایت خود با استفاده از ابزار موجود، بهترین رابط کاربری را جهت این دسته از کاربران طراحی نمایید.


جستجو