طراحی سایت ریسپانسیو

در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی دستگاههای موبایل و همچنین افزایش سرعت پهنای باند خطوط موبایل، کاربران این دستگاهها در بستر اینترنت روز به روز در حال افزایش هستند. با توجه به کوچک بودن و رزولوشن این دستگاهها، کاربران جهت بازدید از بعضی وب سایت ها، با مشکلاتی مواجه بوده و یک طراحان سایت را بر این داشت که راهکاری مناسب جهت جذب این کاربران ارائه دهند.

راهکاری که در ابتدا ارائه می گردید، تهیه نسخه موبایل وب سایت بود که در آدرسی جداگانه بارگذاری می شد. نوع دستگاه کاربر پس از وارد شدن به این نوع وب سایت ها شناسایی می گردید و با توجه به اینکه کاربر موبایلی بود، بصورت اتوماتیک به آدرس نسخه موبایل وب سایت مربوطه منتقل می گردید. این روش دارای معایبی از نظر سختی مدیریت و تاثیر بد در سئوی سایت بود.

با پدید آمدن تکنولوژی های جدید طراحی سایت حرفه ای، متد و راهکار دیگری مرسوم شد با نام طراحی ریسپانسیو (Responsive)، که پاسخگوی نیاز تمام طراحان و کاربران می باشد.

طراحی سایت ریسپانسیو

این نوع طراحی کنشگرا، با حفظ یک قالب می تواند تمامی رزولوشنها و دستگاهها را پشتیبانی نموده و نسخه سازگار با آنها را نمایش دهد.

طراحی ریسپانسیو (Responsive) چیست؟

در طراحی وب سایت ریسپانسیو، طراح سایت با استفاده از تکنیکهای css و مدیا کوئری ها، قالبی طراحی می گردد که با توجه به دستگاه کاربر، تغییرات بر روی سایز عناصر اعمال شده و نسخه متناسب با آن دستگاه، نمایش داده خواهد شد. در این نوع طراحی، دیگر آدرسی متفاوت برای نسخه موبایل نمایش داده نخواهد شد و در اصل همان نسخه قالب اصلی می باشد که قابلیت کنشگرایی و پاسخگویی به رزولوشنهای دیگر را دارد.

خصوصیات اصلی این نوع طراحی عبارتند از:

1. عناصر انعطاف پذیر

یکی از محدودیتهایی که طراحی سایت برای موبایل داشته، قابل پیش بینی نبودن سایز دستگاههای مختلف است تا بتوان عناصر سایت را برای آنان سایزبندی نمود. در طراحی سایت ریسپانسیو می توان سایز عناصر مختلف وب را قابل انعطاف نمود و با تشخیص رزولوشن دستگاه کاربر، سایز عناصر نیز به مقدار لازم تغییر پیدا کرده و نمایش داده خواهد شد.

تصاویر نمایش داده شده در وب سایت های ریسپانسیو بر اساس عرض دستگاه کاربر تغییر کرده و بصورت اتوماتیک در بهترین حالت ممکن نمایش داده می گردد. همچنین در نوشته ها می توان سایز انعطاف پذیر را برای نمایش هر چه بهتر به کاربر ست نمود.

لایه های اصلی وب سایت ها نیز کاملا متغیر می باشد. برای مثال اگر کاربر با دستگاه دسکتاپ خود وارد سایت شود ممکن است وب سایت مورد نظر 3 ستونه نمایش داده شود. در حالی که همان وب سایت در موبایل بصورت تک ستونه و زیر هم نمایش داده می شود.

2. نمایش نکات ضروری

یکی از فواید استفاده از تکنیک ریسپاسیو، قابلیت حذف موارد اضافه وب سایت در دستگاههای موبایل و تبلت می باشد. با استفاده از تکنیکهای سی اس اس، می توان مواردی را که ممکن است در موبایل کاربر بد نمایش داده شده و یا باعث شلوغی وب سایت شود حذف نمود.

3. سازگار با صفحه نمایش لمسی

از آنجا که اکثر کاربران از دستگاههای هوشمند با صفحه لمسی استفاده می کنند. این نوع طراحی بر اساس نیاز آنان بهینه گردیده و سعی در راحتی کار با وب سایت توسط لمس انگشت را دارد. نوع طراحی منوها و عناصر وب سایت با توجه به این نوع دستگاهها تغییر می یابد.

مزایای طراحی وب سایت ریسپانسیو

استفاده از تکنیک طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) مزایای زیادی برای طراحان سایت و کاربران آنها دارد که در ادامه به شرح چند مورد از آنها می پردازیم.

1. راحتی یادگیری برای طراحان

طراحان سایت برای طراحی یک سایت ریسپانسیو، نیازی به یادگیری زبان برنامه نویسی جدید و خاصی ندارند. این متد، هنوز هم بر مبنای همان html و css آشنای طراحان سایت می باشد که با کمی بروزرسانی خود می توانند این تکنیک را در پروژه های طراحی وب سایت خود اعمال نمایند.

2. همگام با آینده

با گسترش روزافزون کاربران موبایل و انواع دستگاههای هوشمند قابل حمل،می توان گفت که با استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو می توانید همگام با آینده، این کاربران را پشتیبانی نموده و از بازدیدکنندگان بیشتری در وب سایت خود میزبانی نمایید. این امر می تواند به کارایی و بازدهی بلند مدت وب سایت شما کمک شایانی نماید.

3. صرفه جویی در هزینه ها

همانطور که در بالا ذکر کردیم، تمامی اتفاقات در این نوع طراحی در بستر یک قالب، یک محتوا و یک آدرس اینترنتی رخ می دهد. لذا از صرف هزینه جهت طراحی مجزا برای دستگاههای مختلف و یا ساخت اپلیکیشن برای تحت پوشش قرار دادن کاربران موبایلی جلوگیری خواهد نمود.

گروه طراحی سایت التج، از متد طراحی وب سایت ریسپانسیو برای انجام پروژه های مشتریان خود استفاده می کند. لذا پیشنهاد می گردد برای اخذ مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.