تاریخچه ای از بروزرسانی الگوریتم گوگل پاندا

اگر شما یک وبلاگ نویس یا مدیر سایت هستید باید با بروز رسانی های الگوریتم گوگل آشنا باشید. گوگل بطور منظم بروز رسانی الگوریتم خود را برای جستجوی بهتر و محتوای با کیفیت تر انجام می دهد. در اوایل سال 2011 گوگل با بروز رسانی الگوریتم پاندا ضربه سنگینی به سئو و رتبه بندی خیلی از وب سایت ها رساند. پس آگاهی از تاریخچه بروزرسانی های الگوریتم گوگل برای برای وبلاگ نوبسان ، فعالان در صنعت تجارت الکترونیک، طراحی سایت و بازاریابی اینترنتی بسیار مهم است.

 در این مقاله با تاریخچه مختصری از الگوریتم گوگل پاندا آشنا می شویم و برای شروع در ابتدا به تعریفی از این الگوریتم و کاربرد آن برای گوگل می پردازیم.

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

پاندای گوگل در اصل یک فیلتر است که تغییرات زیادی در نتایج جستجو و رتبه بندی وب سایت ها ایجاد کرده است و برای اولین بار در فوریه سال 2011 منتشر شد. و از آن زمان تابحال بصورت منظم آپدیت می شود.

دلیل اصلی انتشار این الگوریتم، نمایش وب سایت های با کیفیت در بالای نتایج جستجوهای گوگل است. گوگل همچنان بهترین موتور جستجوس جهان است لذا همیشه سعی در ارتقای کیفیت تجربه کاربران در جستجوها دارد. بعضی از افراد با استفاده از تکنیکهای مختلف سعی در بهبود کیفیت سئوی سایت کم کیفیت خود می کردند و در جستجوهای گوگل رتبه بالایی می آوردند که باعث افزایش تجربه کاربری بدی برای کاربران گوگل می شد. پس گوگل برای مبارزه با این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی نمود و تاثیر زیادی در نحوه بهینه سازی سایت ها گذاشت.

تاریخچه گوگل پاندا

گوگل تابحال 4 نسخه از الگوریتم پاندا را ارابه کرده است که در زیر به تاریخچه و تغییرات آنان می پردازیم:

1- گوگل پاندای 1.0

اولین بروز رسانی پاندا در 24فوریه 2011 جهت مبارزه با وب سایتهای تولید محتوای خودکار که به اصطلاح (مزرعه محتوا) نامیده می شدند انجام گرفت. از این جهت به آن بروز رسانی کشاورز نیز می گفتند که بر روی 11.8 درصد نتایج گوگل و سئوی سایتها تاثیر گذاشت.

2- گوگل پاندای 2.0

در واقع اولین آپدیت از الگوریتم پاندا بود که در آوریل سال 2011 منتشر شد و بیشتر بر روی نتایج جستجو به زبان انگلیسی تمرکز داشت. که حدود 2 درصد نتایج گوگل را تحت تاثیر قرار داد.

3- گوگل پاندای 2.1و 2.2

آپدیت 2.1 پاندای گوگل در 10 می 2011 و آپدیت 2.2 در 16 ژوئن 2011 انجام شد که هر دوی آنان بر روی مقدار کمی از نتایج جستجو تاثیر داشتند. پاندای 2.2 عمدتا برای مبارزه با وب سایتهای دارای مطالب کپی منتشر شد.

4- گوگل پاندای 2.3

این بروز رسانی در تاریخ 26 جولای 2011 انجام شد که تاثیر زیادی در نتایج گوگل داشت. هدف اصلی این آپدیت الگوریتم پاندا، حذف وب سایت های دارای کیفیت پایین از نتایج بالا و جایگزینی آنان با وب سایت های دارای محتوای با کیفیت بود.

5- گوگل پاندای 2.4

نسخه 2.4 از ابن الگوریتم در 16 آگوست 2011 منتشر شد و در حدود 6.9 درصد نتایج انگلیسی و غیر انگلیسی به جزء چینی، ژاپنی و کره ای را تحت تاثیر قرار داد. هدف اصلی این بروز رسانی پاندا، بهبود رتبه بندی وب سایتها به زبانهای مختلف بود.

6- گوگل پاندای 2.5

پس از گذشت یکماه در 28 سپتامبر گوگل نسخه 2.5 خود را آپدیت کرد.این نسخه به وب سایتهای با کیفیت در بازگرداندن رتبه خود کمک نمود.

7- گوگل پاندای 3.1

در 18 نوامبر گوگل نسخه 3.1 پاندا را ارائه کرد که تغییر بسیار کمی در نتایج ابجاد نمود. این تغییرات حدود 1% نتایج را تحت تاثیر خود قرار داد.

8- گوگل پاندای 3.2

این نسخه در 18 ژانویه 2012 منتشر شد و باعث شد تا مدیران سایتها ترافیک از دست رفته خود را بازیابند و باعث تغییراتی در رتبه و ایندکس سایتها شد.

9- گوگل پاندای 3.3 و 3.4

گوگل این دو نسخه را ظرف مدت 1 ماه ارائه نمود. نسخه 3.3 در 27 فوریه منتشر شد که به گفته گوگل بیشتر بر روی تازه سازی و طراوت این الگوریتم تمرکز داشت. و نسخه 3.4 پاندا که در 23 مارس آپدیت شد، بر روی 1.6 درصد از نتایج تاثیر گذاشت.

10- گوگل پاندای 3.5

این نسخه در 19 آوریل 2012 منتشر شد. ترکیبی از تغییرات آن در سئوی بعضی وب سایت ها مشکل ایجاد کرد ولی در کل تاثیر زیادی در نتایج جستجوها نداشت.

11- گوگل پاندای 3.6

پس از گذشت یک هفته از آخرین بروز رسانی، گوگل نسخه 3.6 پاندا را ارائه کرد که هدف از این بروز رسانی مشخص نیست و تاثیری در نتایج جستجوها نگذاشت.

12- گوگل پاندای 3.7

در تاریخ 8 ژوئن 2012 منتشر شد و در حدود 1% نتایج را تحت تاثیر قرار داد. تاثیر این نسخه از گوگل پاندا از 2 نسخه قبل بیشتر بود.

13- گوگل پاندای 3.8

این نسخه در 25 ژوئن منتشر شد و تغییری در الگوریتم نداشت و فقط در داده ها تغییرات اعمال شده بود. این نسخه تاثیر زیادی بر روی نتایج گوگل نگذاشت.

14- گوگل پاندای 3.9

این نسخه را در 24 جولای 2014 منتشر کردند که تاثیر 1 درصدی در نتایج گزارش شد. در 5-6 روز اول رتبه ها در نوسان بود.

15- گوگل پاندای 4.0

در تاریخ 19 می 2014 آپدیت تازه ای از گوگل منتشر شد که شامل تغییرات زیادی در الگوریتم و تازه سازی اطلاعات داشت. این بروز رسانی تاثیری در حدود 7.5% بر روی نتایج گذاشت.

خوب تا اینجا بروز رسانی های الگوریتم پاندا را که تا بحال گوگل ارائه داده مطالعه کردیم، امیدوارم این مقاله به شما در هماهنگی بیشتر با این بروز رسانی ها و در نتیجه سئوی بهتر سایت خود کمک نماید.

 


جستجو