وب سایت موبایلی یا اپلیکیشن موبایل

در حال حاضر با رشد روزافزون و گسترش سریع کاربران تلفن هوشمند در فضای مجازی، صاحبان کسب و کارهای مختلف را به سمت راهکارهای جذب این نوع کاربران کشانده است. آنها با ایجاد وب سایت ریسپانسیو و اپلیکیشن های موبایل سعی در حضور هر چه قدرتمند تر خود در این بازار را دارند. حال پرسشی ذهن آنها را درگیر کرده که از کدام راهکار استفاده نمایند؟ استفاده از کدام راهکار نتیجه بخش تر بوده و می تواند به فروش کالا و خدمات آنها کمک نماید؟

برای آنکه پاسخ پرسشهای بالا را بیابیم اول می بایست تفاوتها، مزایا و معایب هر روش را مورد بررسی قرار دهیم.

وب سایت موبایلی

با افزایش کاربران موبایل وب سایتها اهمیت استفاده از وب سایت موبایلی و یا ریسپانسیو اهمیت زیادی پیدا کرده است. با این حال این دو تفاوت زیادی با هم دارند. یک وب سایت با طراحی ریسپانسیو قدرت نمایش در هر دستگاه را دارد ولی وب سایت موبایلی فقط برای موبایل طراحی شده است. وب سایت های موبایلی معمولا با آدرسی متفاوت مانند یک ساب دامین که با حرف m نمایش داده شده به کاربر موبایلی نشان داده خواهد شد. در حالیکه وب سایت های ریسپانسیو بر روی همان دامنه اصلی هستند و در اصل همان قالب اصلی می باشد که برای دستگاههای مختلف بهینه شده است.

وب سایت موبایلی با حذف موارد حجیم و ساده سازی سایت، سرعت زیادی پیدا کرده و در نتیجه حرکت کاربران موبایلی را در سایت راحت تر میکند. از سوی دیگر تفاوت واضح و زیاد این وب سایت های موبایلی با نسخه اصلی سایت می تواند باعث سردرگمی کاربران در سایت شود. در وب سایت موبایلی با حذف شدن قسمتهایی از سایت اصلی، می تواند نقص نسخه موبایل را به کاربر نشان دهد.

اپلیکیشن موبایلی

یک اپلیکیشن موبایل، راهی عالی جهت دستیابی آسان کاربران با کسب و کار شما است. شما با طراحی اپلیکیشن موبایل این امکان را به کاربران می دهید که حتی بصورت آفلاین هم به شما دسترسی داشته باشند. ارائه یک اپلیکیشن موبایل معمولا این نکته را به کاربران القاء می کند که کسب و کاری حرفه ای دارید و در کار خود بسیار جدی هستید. بطور کلی اپلیکیشن موبایل یک ابزار خوب برای ایجاد تعامل است اما به شرطی که مورد استفاده قرار گیرد.

با محدودیت های حجمی دستگاههای موبایل، کاربران هر روزه بیشتر به انتخاب اپلیکیشنهای خود دقت کرده و وسواس نشان می دهند. از طرف دیگر کاربران ممکن است اپلیکیشن نصبی شما را فراموش کرده و به ندرت به آن سر بزنند. شما هم همین الان اپلیکیشنهایی بر روی دستگاه خود دارید که خیلی وقت است با آنها کار نکرده اید.

نتیجه
قطعا مواردی از کسب و کارهای موفقی را دیده اید که از هر دو مورد اپلیکیشن و وب سایت موبایلی استفاده می کنند. ولی در نظر داشته باشید که اغلب اینها کسب و کارهای بزرگی هستند که برای تامین دسترسی به کاربرانشان نیاز به فراهم کردن این بستر را دارند. اگر کسب و کار شما کوچک است و کاربران زیادی ندارید توصیه می شود کار خود را با وب سایت موبایل آغاز نموده و اگر در آینده لازم دانستید، آن را گسترش داده و اپلیکیشن موبایل نیز طراحی نمایید.

 


جستجو