5 نکته مهم در طراحی فرم های تماس

همه ما خواهان وب سایت هایی هستیم که پر بازدید باشند، و کلی هزینه زمانی و مادی صرف بهینه سازی سایتها جهت بهبود رتبه در موتورهای جستجو می کنیم. اما اگر در پس این همه تلاش و افزایش بازدید نرخ تبدیلی (بازدیدکننده به مشتری) وجود نداشته باشد وب سایت مربوطه عملا کارآیی و سودآوری نخواهد داشت.

 بازدید کننده پس از شناخت شما، باید بتواند با شما تعامل داشته و اطلاعات تکمیلی خود را دریافت نماید. این مهم از طریق فرم های تماس انجام خواهد شد.

شما هم حتما بسیاری از مواقع فرم های تماس بدی را دیده اید که رغبت به تکمیل آنها نکرده اید. در واقع یک فرم تماس بد به ما می گوید که خبری از پاسخ نیست زحمت نکشید!!!

بسیاری از عوامل هستند که در خلق یک فرم تماس نامناسب تاثیر گذارند. یک فرم تماس ضعیف خسارات زیادی به بار خواهد آورد که اکثر طراحان سایت از آن غافلند. 

حال به شرح اصول مهم طراحی یک فرم تماس قدرتمند می پردازیم:

کوتاه بودن فرم تماس

یکی از عواملی که کاربران را از تکمیل یک فرم فراری می دهد طولانی بودن فیلدها و اطلاعات درخواستی می باشد. کاربر وب سایت شما جهت طرح پرسش و یا ایجاد ارتباط به فرم تماس شما مراجعه می کند و با تعداد زیادی فیلد مواجه می شود که اطلاعات زیادی را از کاربر درخواست می کنند.

کاربران اینترنت در اکثر موارد خواهان در اختیار گذاشتن اطلاعات تماس خود نیستند و اجباری بودن همچین فیلدهایی آنها را از تکمیل فرم بر حذر می دارد.

ساده بودن فرم تماس

دسترسی و استفاده از فرمهای تماس برای کاربر می بایست ساده باشد. کاربر نباید برای پیداکردن و تکمیل فرم شما سختی بکشد. به عنوان طراح سایت دسترسی فرم خود را در تمامی صفحات سایت بهینه نمایید و از طریق قرار دادن لینک بصری مناسب آنها را به فرم مورد نظر راهنمایی کنید. خود رفم نیز می بایست عاری از هرگونه تکنولوژی گیج کننده و افکتهای نمایشی باشد تا کاربر به راحتی به تکمیل آن بپردازد.

ریسپانسیو بودن فرم

در درسترس بودن همیشگی موبایل نسبت به کامپیوتر و افزایش روزافزون بازدید کنندگان موبایلی در وب سایت ها، اهمیت استفاده از تکنولوژی های سازگار با این دستگاهها را دو چندان می کند. و این مهم از فرم های تماس نیز جدا نیست.

سایز فیلدها و آسانی لمس آنها و دکمه های یک فرم می تواند منجر به تکمیل و یا عدم تکمیل یک فرم توسط کاربرهای موبایل بیانجامد. کاربر موبایل می بایست به راحتی فیلدها را دیده و تکمیل نماید و اگر فرم مورد نظر در دستگاه موبایل مشکلات کاربری داشته باشد باعث ترک کاربر از کل وب سایت می گردد. طراحی سایت ریسپانسیو و استفاده از آن در طراحی فرم ها باعث ایجاد رابط کاربری مناسب گردیده و رضایت بازدید کننده را به دنبال خواهد داشت.

پیش بینی ارورها و بهینه کردن آنها

تکمیل اشتباه فیلدها و درج اطلاعات غلط توسط کاربر اجتناب ناپذیر است، لذا می بایست برای نمایش صحیح ارورها برنامه داشت تا کاربر بتواند اشتباه خود را تصحیح نماید. مهمترین مسئله راهنمایی کاربر برای تکمیل هر فیلد قبل از انجام اشتباه است. 

می بایست با درج راهنما برای هر فیلد به صورتهای مختلف از اشتباه کاربر و تکمیل مجدد فرم جلوگیری نمود. به هر حال در صورتی که کاربر در تکمیل اطلاعات اشتباه کرد می بایست خطاهای مربوطه خیلی واضح و محترمانه به او نمایش داده شوند.

اعتماد سازی

کاربران اینترنتی در ارائه اطلاعات شخصی بسیار وسواس دارند. با رشد روزافزون دزدی اطلاعات و سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد این وسواس نیز از گذشته بیشتر گردیده است. در نتیجه در برخورد با فرم تماس شما، اعتماد سازی برای کاربران بسیار مهم می باشد.

اطمینان حاصل نمایید که اطلاعات درخواستی با حوزه کاری شما موازی باشد و از دریافت اطلاعات شخصی غیر ضروری بر حذر باشید.


جستجو