چهار عامل مهم در تایپوگرافی ریسپانسیو

استفاده از تکنیک طراحی سایت ریسپانسیو یعنی بهبود کارآیی و نمایش محتوای سایت در دستگاههای موبایل و تبلت، لذا روند تایپوگرافی در این متد بسیار اهمیت دارد. و عدم رعایت اصول آن می تواند مشکلاتی را در نسخه موبایل شما ایجاد نماید.

تایپوگرافی از همان ابتدای پیدایش وب همیشه چالش برانگیز بوده و وجود نمایشگرها و مرورگرهای مختلف می توانست در تایپوگرافی تاثیر گذار باشد. طراحان وب با استفاده از یک لایه ثابت که معمولا 960 پیکسل بود به طراحی و تنظیم سایز دیگر موارد می پرداختند و روند تایپوگرافی را نیز بهبود می بخشیدند.

 

این تکنیک طراحی سایت با استفاده از یک لایه با سایز ثابت، به طراح اجازه می دهد تا بتواند اندازه نوشته ها، عنوانها، فاصله بین خطوط را پیش بینی و تنظیم نماید.اما امروزه با رشد چشمگیر کاربران موبایل در فضای مجازی، این تکنیکها دیگر پاسخگو نبوده و ضرورت استفاده از طراحی سایت ریسپاسیو را دوچندان کرده است. حالا دیگر چالشی بزرگتر در مقابل طراحان سایت وجود دارد و آن دستگاههایی با سایزهای گوناگون و سیستم عاملهای مختلف است.

در این بین بهینه سازی خوانایی متون بسیار اهمیت دارد چرا که به کارآیی وب سایت شما و بهبود انتقال پیام به کاربر می افزاید. حال به چهار عاملی که در تایپوگرافی ریسپانسیو تاثیرگذار است می پردازیم.

استفاده کم از فونتهای وب

با آپدیت های مرورگرهای مختلف و پشتیبانی آنان از فونتهای وب، استفاده از هزاران فونت در وب سایت ها را تسهیل کرده و طراحان سایت را جهت استفاده بیشتر از این فونتها ترغیب می کند. ولی به یاد داشته باشید که استفاده از چند فونت وب در یک صفحه می تواند به کاهش سرعت کاربران بیانجامد. لذا توصیه می شود جهت بهبود سرعت کاربران خصوصا کاربران موبایل از یک یا دو فونت وب بیشتر استفاده نگردد.

استفاده از واحد EM

استفاده از واحد em بجای پیکسل به شما اجازه می دهد تا فونتهای شما از عمل وراثت استفاده نمایند و در نتیجه از کدنویسی بیشتر برای هر سایز جلوگیری می نماید و در رزولوشنهای مختلف به سایز مورد نظر تغییر می یابد.

تنظیم صحیح ارتفاع خطوط

ارتفاع مناسب خطوط می تواند در بهتر دیده شدن متون به کاربران موبایل کمک شایانی کند. لذا تنظیم ارتفاع خط مناسب برای رزولوشنهای مختلف با استفاده از css بسیار اهمیت دارد.

کنترل طول خطوط

بارها در اصول طراحی سایت حرفه ای از اهمیت طول خطوط و تعداد کلمات آن صحبت شده است. طولانی بودن طول خطوط می تواند کاربر را از ادامه خواندن متوقف کند و اگر خیلی کوتاه باشد کاربر را وسوسه می کند تا بدون خواندن کامل خط قبلی به خط بعد برود. لذا مناسب بودن طول خط در یک ستون می تواند بسیار مهم باشد. با استفاده از css می توانید مقدار حداقل عرض را برای پاراگراف تعیین کرده تا کنترل بهتری بر روی طول خطوط داشته باشید.

 


جستجو