اصول طراحی و ساخت سایت برای افراد مسن

دسترسی و استفاده کاربران مسن از اینترنت، روز به روز در حال افزایش است. این گروه از کاربران می توانند اطلاعات مربوط به سلامت و پزشکی را در اینترنت جستجو نمایند. برای اوقات فراغت خود، رزرو بلیط سفر و هتل را اینترنتی انجام داده و از سفرهای درون شهری خود بکاهند. با افزایش رشد شبکه های اجتماعی، کاربران مسن نیز به این شبکه ها جذب شده و می توانند ارتباط بهتری با اقوام و دوستان خود داشته باشند.

با توجه به رشد این گروه از کاربران، می بایست تمهیداتی را در یک طراحی سایت حرفه ای، جهت راحتی کار افراد مسن انجام داد. کاربران مسن ممکن است نسبت به بقیه کاربران، دارای قدرت بینایی ضعیف و کاهش قدرت تمرکز باشند. لذا در این مقاله به شرح نکاتی می پردازیم که می تواند در ساخت یک سایت برای افراد مسن، مفید واقع شود.

طراحی تمیز و دوری از شلوغی

مطمئن شوید که طراحی سایت شما منظم و به دور از هر گونه شلوغی های مرسوم است که می تواند حواس کاربر را پرت نماید. از استفاده فضای خالی هراس نداشته باشید و سعی کنید تا حد ممکن از اسکرول خوردن اضافی کاربر برای نمایش اطلاعات جلوگیری نمایید. سعی کنید اطلاعات مربوطه را در یک صفحه نمایش داده، تا کاربر مسن را برای دسترسی به اطلاعات، سردرگم نکنید.

نوشته های خوانا

کاربران مسن به علت کهولت سن دچار کم توانی در قدرت بینایی می گردند. لذا تا حد ممکن سعی شود نوشته های وب سایت خوانا باشند. سایز فونت را با توجه به نوع فونت، مناسب انتخاب نموده و به کاربر اجازه تغییر سایز فونت را بدهید. فواصل بین خطوط را حفظ نموده تا خطوط مشخص تر گردند.

منوها و راهبری آسان

منوها را آسان نموده و از پیچیدگی دوری نمایید. سعی کنید حرکت کاربر در سایت را پیش بینی نموده و بهترین راهبری را برای او طراحی نمایید. استفاده از دکمه های صفحات قبلی و بعدی می تواند کمک زیادی به کاربران مسن نماید.

صوت برای متن و بالعکس

شما می توانید با درج فایل صوتی، متن مربوطه ای را که ممکن است خواندن آن برای کاربران مسن مشکل باشد راحت تر در دسترس او قرار دهید و خدمات خود و اطلاعات مربوطه را از طریق این فایل صوتی به او ارائه دهید.

همچنین بالعکس، اگر فایل صوتی دارید که اطلاعاتی را به کاربر ارائه می دهد. برای کاربرانی که مشکل شنوایی دارند، ترکیبی از نوشته و تصویر را ارائه دهید.

آزمون

از خویشاوندان و نزدیکان مسن خود بخواهید سایت شما را بازدید نمایند. حرکت آنها را در سایت بررسی کرده، و مشکلاتی که کاربر با وب سایت شما دارد را رفع نمایید.

 


جستجو