تأثیر طراحی سایت واکنشگرای موبایل (responsive) در بهینه سازی سایت

با افزایش سطح ترافیک کاربران موبایل در اینترنت در طول چند سال گذشته، اهمیت داشتن وب سایتی سازگار با موبایل و هماهنگ با رزولوشن های دستگاههای مختلف افزایش یافته است. طراحان وب سایت در گذشته نسخه ای جدا برای موبایل طراحی می نمودند و برای کاربرانی که با موبایل به سایت می آمدند بطور خودگار نسخه موبایل نمایش داده می شد. ولی امروزه یک تکنیک طراحی جدید به نام طراحی واکنشگرا یا (responsive design) متداول شده که طراحان وبسایت با استفاده از این تکنیک می توانند با یک نسخه طراحی آن را هم برای کاربران موبایل و هم کاربران دستگاههای مختلف نمایش دهند.

 

  حال این سؤال پیش می آید که آیا این نوع طراحی در چشمان گوگل و از نظر بهینه سازی سایت (سئو) تأثیر منفی دارد یا خیر؟ خوشبختانه مهندس ارشد گوگل "مت کاتز" در مورد این موضوع اخیرا صحبت کرده که در ادامه بر اساس صحبتهای ایشان، چگونگی تأثیر این نوع طراحی را بر سئو بیان می کنیم.

تفاوت طراحی واکنشگرا با موبایل سایت:

در طراحی واکنشگرا وبسایت شما بدون تغییر آدرس همان موارد سایت اصلی را فقط با کوچک نمودن عناصر مربوطه نشان می دهد در صورتی که در موبایل سایت شما مجبورید کاربران سایت خود را به ورژن موبایل ریدایرکت نمایید. از طرف دیگر در موبایل سایت شما می توانید مطالب و عناصر کمتر و کم حجم تری به مخاطبان نمایش دهید.

از آنجا که در وب سایتهای دارای طراحی واکنشگرا تغییر آدرسی برای کاربر انجام نمی گیرد و وبسایت نمایش داده شده برای کاربران موبایل با وب سایت نمایش داده شدۀ دیگر کاربران تفاوت ندارد، پس طراحی واکنشگرا انتخاب هوشمندانه تری برای سئو است.

در نتیجه باید گفت که این نوع طراحی نه تنها برای بهینه سازی سایت ضرر ندارد بلکه بنا به دلایل گفته شده مفید نیز است.


جستجو