تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی سایت

بسیار واضح است که روانشناسی رنگ تمامی جنبه های طراحی را در بر می گیرد. در بسته بندی محصولات، لوگوها، طراحی سایت و ... رنگ عنصری است که می تواند پیامی را به کاربران انتقال دهد.
زمانی که ما رنگی را مشاهده می کنیم، چشم ما پیامی را به منطقه ای از مغز به نام هیپوتالاموس می رساند و از این طریق سیگنالهایی به غده هیپوفیز و تیروئید ارسال می گردد که در نتیجه باعث آزادسازی هورمون هایی می شود که باعث تغییر در خلق و خوی و احساسات ما هستند.

در علم روانشناسی گفته می شود که رنگ تداعی گر احساسات است که می تواند به بروز احساسات منفی و مثبت بیانجامد.
در تحقیقی که در رابطه با تاثیر رنگ در طراحی سایت حرفه ای انجام شده گفته شده که تنها 90 ثانیه لازم است که کابر تحت تاثیر سایت قرار بگیرد و قضاوت یا نظری در ذهن او تشکیل گردد. علاوه بر آن چیزی در حدود 62 الی 90 % این تعامل به رنگ ها وابسته است.

معانی رنگها

هر رنگ معنی خاص خود را دارد. البته بسته به شرایط فرهنگی و اجتماعی این معانی می تواند متغیر باشند.
در اینجا به مروری مختصر در رابطه با معانی رنگها می پردازیم:

  • سیاه: کارایی، کمال، جذابیت، اقتدار و توانایی، تشریفات و رسمی
  • سبز: مثبت بودن، خوشبختی، آرامش ، مناسب برای محصولات حوزه سلامتی
  • زرد: درخشندگی، خشنودی، گرمی و در مواردی احتیاط
  • قرمز: فعالیت، انرژی، گرما
  • آبی: آرامش، اعتماد، صداقت
  • نارنجی: محرک، شادی آور، گرمابخش 
  • صورتی: لطافت، زنانگی، آرامش بخش
  • سفید: سرما، پاکی، معصومیت و صداقت
  • بنفش: ظرافت، تجمل، ثروت

روانشناسی رنگ در طراحی علم دقیقی نیست و تحقیقات نشان داده که همیشه نحت تاثیر ادراک شخصی افراد نیز است.
که یکی از عوامل تاثیر گذار، جنسیت افراد می باشد. برای مثال اگر مخاطب هدف شما زنان هستند پس استفاده از رنگ بنفش در طراحی سایت مب تواند انتخاب خوبی باشد و در نقطه مقابل برای آقایان نامناسب.

در زیر چند نمونه پوستر تبلیغاتی شرکت لورال پاریس را مشاهده می کنید که از رنگ بنفش برای تاثیر گذاری بیشتر استفاده کرده است.

روانشناسی رنگ

انتخاب رنگ برای وب سایت

انتخاب ترکیب رنگها در وب سایت

بسیار بعید است که وب سایت شما فقط دارای یک رنگ باشد. بنابراین شما باید دارای یک طرح کلی انتخاب رنگ برای رسیدن به هدف و تاثیرگذاری مخاطب خود داشته باشید. و اینکه ترکیب چه رنگ هایی با هم تاثیر گذار است و یا رنگ دوم شما چه مقدار رنگ اصلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
برای ترکیب رنگها و انتخاب آنها می توانید از سه روش زیر در طراحی سایت حرفه ای خود استفاده نمایید:

1.روش Triadic: این روش اساسی ترین و متعادل ترین متد ترکیب رنگی است. شما با استفاده از چرخه رنگ 12 تایی زیر می توانید 3 رنگ انتخابی خود را با فواصل 120 درجه تحت شعاع یک مثلث انتخاب نمایید.

روش Triadic در انتخاب رنگ سایت

2. روش Compound: این روش از روش اول کمی مشکل تر است و ممکن است شما را به آزمایش وا دارد. ولی در صورت استفاده صحیح می توان نتیجه خوبی از آن گرفت. این روش با انتخاب دو جفت متضاد و دو جفت مکمل در چرخه رنگی 12 تایی انجام میشود.

روش Compound در انتخاب رنگ وب سایت

3. روش Analogous: این روش تنها در انتخاب رنگهای مکمل تاکید دارد، لذا برای استفاده از این روش و انتخاب رنگها باید با احتیاط و وسواس بیشتری رفتار کرد، چرا که شما از طیف یک رنگ خاصی استفاده می کنید که می تواند پیام خود را بسیار شدید تر به کاربر انتقال دهد.

 روش Analogous در انتخاب رنگ وب سایت

 


جستجو