اهمیت ساده سازی وب سایت و راههای رسیدن به آن

با نگاه به وب سایت های پیشرو و برندهای بزرگ دنیای وب می فهمیم که در طراحی و ساخت سایت خود، چقدر به ساده سازی اهمیت داده و از آن پیروی می کنند. کاربران نیز با الگوبرداری از این وب سایت ها تفاوت یک وب سایت پیشرفته و بروز را در دید اول، آن طراحی ساده و مینیمالیستی انجام شده در آن وب سایت می بینند. امروزه در یک طراحی سایت حرفه ای با حذف عناصر اضافه و با یک طراحی حداقلی پیشرفته و مدرن، از هرگونه شلوغی پرهیز نموده تا کاربر، راحت تر به هدف خود دست یابد.

"سادگی، نهایت پیچیدگی است." – لئوناردو داوینچی

از مزایای طراحی به سبک مینیمالیستی و ساده سازی وب سایت ها می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • دوری از بهم ریختگی و راهبری بهتر کاربر
  • لودینگ سریعتر
  • مدیریت ساده تر، به علت کمتر شدن عناصر اضافه سایت
  • برجسته شدن محتوای مهم و دید بهتر کاربر
  • بهبود تجربه کاربری
  • القاء حس مدرن و حرفه ای بودن
  • نمایش بهتر در دستگاههای مختلف
  • و...

حالا به شرح عواملی می پردازیم که در روند ساده سازی طراحی سایت شما کمک می نمایند:

طراحی تمیز و شیک

وب سایتهای بزرگ دنیا را نگاهی بیندازید. دوری از هرگونه عنصر اضافه و غیر ضروری در آنها، وب سایت هایی شیک و کاربرپسند را بوجود آورده اند. با حفظ تمرکز بر محتوا و عناصر الزامی و دوری از موارد غیر ضروری، می توان وب سایتی ساده و تمیز ساخت. محتوای سازمان نیافته، لینک های تصادفی، تبلیغات نامناسب و نامنظم، می تواند وب سایت شما را از سادگی خود دور ساخته و نمای یک وب سایت دهه نودی را به کاربر نمایش دهد.

با طراحی متمرکز بر ذهن کاربر، می توانید با توجه به خواسته و نیاز او طراحی سایت را به شکل حرفه ای تر انجام داده و با ساده سازی هر چه بیشتر وب سایت، راهبری او را در سایت مربوطه آسانتر نمایید. آزمایش شده که بسیاری از کاربران بیشتر وقت خود را در بالای سایت صرف می کنند و تا حد ممکن از پیمایش به پایین می پرهیزند. لذا مطمئن شوید که محتوای مهم و مورد هدف کاربر در بالای وب سایت شما قرار گرفته است.

راهبری آسان

شما هم تجربه کار با وب سایت هایی را دارید که منوهای بهم ریخته ای داشته و باعث سردرگمی شما شده اند. با ساده سازی منوها و طبقه بندی صحیح آنها و همچنین دوری از افکتهای اضافی، می توانید راهبری کاربر در سایت را تسهیل نموده و به ساده سازی هرچه بیشتر وب سایت خود کمک نمایید.

انتخاب محدود رنگ و استایل عناصر و فونت ها

اگر شما از تمام اصول ساده سازی پیروی کرده ولی در وب سایت خود از طیف رنگها مختلف و متعدد استفاده نموده اید، تمام زحمات ساده سازی شما بر باد رفته. بعضی از طراحان فکر می کنند برای جذابیت وب سایت می بایست از چندین رنگ استفاده نمایند. مانند این است که هر دیوار خانه خود را به رنگها مختلفی در بیاورید. آیا جذاب است؟

با انتخاب حداقلی رنگها و فونت ها، ظاهری شیک و مدرن را به وب سایت خود اضافه نمایید. تا چشم کاربر کمتر درگیر رنگهای متعدد وب سایت شما شود. با انتخاب یک رنگ اصلی و اضافه کردن یک یا دو رنگ ثانویه مکمل یا متضاد، با توجه به برند خود می توانید ظاهری حرفه ای تر را در سایت خود نمایش دهید.

 


جستجو